Már írtam arról a jelenségről, melynek az a lényege, hogy egyes internethez jól, a közgazdaságtanhoz azonban kevéssé értő élelmes egyedek abból próbálnak megélni, hogy bizonyos szakmák képviselői számára ún. szakmai adatbázist hoznak létre. A külcsín látszólag azt mutatja, hogy jó dologról van szó, hiszen a szolgáltatásra vágyók egy helyen rengeteg szakmabélit találhatnak, egy gombnyomással tucatnyi ajánlatkérést továbbíthatnak az érintettek számára.

esküvői fotó, esküvői fotózás, esküvőfotó, esküvőfotós, esküvői fotós, oktatás, tanfolyam, workshop

A mi szakmánk sem kivétel, de az internetes guruk láthatóan nem értenek meg néhány dolgot:

1. A potenciális "fotósok" száma ugyan óriási, de a munkák száma igencsak véges.  Ezért a leendő szolgáltatók leginkább az árakkal versenyeznek.  Ha éles az árverseny, akkor a szolgáltatási láncok rövidülnek, azaz a szolgáltató és a végfelhasználó egyaránt abban érdekeltek, hogy kiiktassák a köztes lépcsőfokokat, akik valós munkavégzés nélkül növelik az árat. Esetünkben ez a lépcsőfok éppen a közvetítő.

2. A közvetítő abban érdekelt, hogy minél több potenciális partnertől (fotóstól) gyűjtsön be jutalékot, ergo nem végez szakmai szűrést. A végfelhasználó ellenben éppen abban érdekelt, hogy minél jobb szolgáltatót találjon a pénzéért. Ez az ellentmondás ahhoz vezet, hogy a minőségi szűrést továbbra is a megrendelőnek kell elvégeznie, tehát semmi értelme a közvetítő igénybe vételének (ami növeli az árat, akkor is ha ezt a fotós építi be a számlába).

esküvői fotó, esküvői fotózás, esküvőfotó, esküvőfotós, esküvői fotós, oktatás, tanfolyam, workshop

3. Az átlagosnál jobb  fotósoknak a verseny közepette is van munkájuk elég, ezért nincsen szükségük a közvetítőkre. (Éppen ellenkezőleg, a legtöbbjük elvi okokból távol tartja magát az ilyen "marhavásároktól".) Így aztán éppen őket nem lehet elérni a közvetítőkön keresztül, ami - valljuk be- nem jó hír a végfelhasználók számára és erősen megkérdőjelezi a közvetítők által üzemeltetett szaknévsorok hitelességét.

4. A fotó nem tömegcikk. Míg a félkilós búzacipóra és alkálielemre nagyjából azonos a kereslet és a felvevő piac homogén, az a fotós, amely jó az egyik ügyfélnek, valószínűleg nem tetszik majd másoknak. Ezért a megfelelő szakembert a potenciális megrendelőnek kell kiválasztania. Személyesen.

esküvői fotó, esküvői fotózás, esküvőfotó, esküvőfotós, esküvői fotós, oktatás, tanfolyam, workshop

Eszmefuttatásom végére már csak egy kis szubjektív megjegyzés maradt. Véleményem szerint jó volna, ha az egyes szakmák megmaradnának az azt művelők számára és a mások munkáján, tehetségén élősködni próbálók azzal foglalkoznának, amihez értenek.  A hazai piacnak nincsen szüksége harminc fotós-közvetítőre, így az internetes fotósajánlós-guruságon vélhetően soha nem lehet meggazdagodni. Javasolnám a nagyokosoknak, hogy próbáljanak megélni a saját munkájukból és hagyjanak békibe' bennünket, fényképészeket. Az igényes menyasszonyokat meg óva intem attól, hogy az ideális fotóst ilyen "intézzükelhamar" listából próbálják megtalálni, jó eséllyel csalódás lesz a vége.

3 Comments
  1. Tomi
    2010. június 22. kedd -

    Azoknak akik "szűzen" olvassák, a többi irományt sem hanyagolva a 4. bekezdésre azért érdemes erősen koncentrálni! Mint a "tűzkersztségen már átesett" javaslom az abban leírtakat fontolóra venni! És bár az igények és a látásmódok időközben változ(hat)nak, azért a fotó jó eséllyel "túléli" mind a fotográfust, mind a "megrendelőt". Annak az ügyes szakinak érdemes megbízást adni akit érdekel mit hagy maga után, mert annak valószínű fontos mit gondolnak róla, ill. a munkájáról, így valószínűleg érdekelt a kiválló kiszolgálásban (ok-okozat). Itt a "kiválló" most nem pusztán egy szó, hanem egy koplex tartalmat rejt. Jahh egyébként ilyesféle fotográfust keresgélni is csak akkor illik, ha a párnak is fontosak a Csaba által megemlített opciók (blogszinten is)!!

  2. 2010. július 12. hétfő -

    Végigolvasva a posztot teljesen ismerős a szitu. Sőt, ez az a piac, ami szintén mutálódott nemrég. Nekem elég sok olyan e-mail jön, hogy már eleve felkerültem a listára "ingyen", és ez van. innen iratkozhatok le, vagy fizethetek a vastagbetűért ezreket, meg magazinba kerülésért stb stb.. Nemrég egy kezdő hölgy is felkeresett, igaz, Ő személyesen, határozott elképzeléssel, céllal, és megcélzott prémium ügyfélkörrel. Így azért más a helyzet, és ah százalékot nem is, de segítséget pár jó tanácsot adtam neki, kérdés mire megy vele. Te az ilyen esetekben mit teszel? Mármint az automatikusan bekerültél ide és ide esetben, és a személyes felkereséses esetben?? Köszi...Geri

  3. admin
    2010. július 12. hétfő -

    Nem hiszek abban, hogy olyanokkal is kialakulhat bensőséges kapcsolat, akik <em>csak úgy, általában</em> keresnek fotóst. Az ügyfélkörünk olyanokból áll, akik pontosan azt szeretnék, amit mi adni tudunk. Ezért az ilyen "szaknévsorokból" érkező informácókat egyszerűen figyelmen kívül hagyjuk.

Leave a Comment