Ez a dokumentum a naszriporter.hu céljairól, jövőjéről és a működésének szabályairól tartalmaz információkat. Reményeim szerint segíteni fog mindenkinek.

A brand

A „NÁSZRIPORTER” 2007 óta egyike a legerősebb hazai esküvőfotós márkaneveknek. A kezdetektől fogva az volt a célom, hogy ne én vagy bármelyik munkatársam szerezzünk személyes ismertséget, amely koncepció többször is igazolta önmaga helyességét. Az utóbbi nyolc évben egy sor kiváló kolléga öregbítette már a márkanév hírét és a kiválásukat a márkanév egyáltalán nem sínylette meg. Ugyanakkor a kiválásuk után mindegyikük számára jelentős előnyökkel járt, hogy korábban nászriporter-ként dolgoztak, így a viszonyuk a naszriporter.hu-val egyfajta fair trade-nek nevezhető.

A márkanév az újabb terveink miatt komoly próbatétel előtt áll, de azt is ki fogja bírni, ha én, az alapító már jóval kevesebbet fogok benne dolgozni.

A tervezett változások:

Egy ideje már publikus, hogy Esztivel tartósan külföldön tervezünk élni és dolgozni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a naszriporter.hu keretében mindketten korlátozott számú megbízást fogunk vállalni, elsősorban május és augusztus hónapokban. Az is publikus információ, hogy a márkanév nem szűnik meg, hanem olyan megbízható munkatársaim vinnék tovább, akik tudásuk és értékrendjük révén alkalmasak a márkanév képviseletére, valamint céljaik egybeesnek a brand céljaival. A naszriporter.hu ideális esetben 4-5 egymást szerető, segítő, tisztelő munkatársat jelentene, lapos, demokratikus hierarchiában.

A brand és a személyes ambíciók:

Soha senkit nem kértem arra, hogy adja fel az egyéni ambícióit a márkanév kedvéért, ez a jövőben sem lesz másként. Aki egyéni karriert szeretne építeni, azt nem lehet megállítani és nem is szabad. A naszriporter.hu azonban mindig csapatként működött és szeretném megőrizni ezt értékként. A csapatként működés elsősorban a kommunikáció, minőségbiztosítás és bizonyos stílussal, értékrenddel kapcsolatos normák, valamint az ügyfél- és árpolitika kapcsán jelent kötöttségeket. A csapatként működés soha nem jelentett azonban anonimitást és az egyéni művészi ambíciók feladását. Ez a továbbiakban is így lesz.

A brand tervezett működési modellje:

  1. A stúdió nem rejti el a fotográfusait, hanem magas szintre pozicionálja őket.

  2. A tagok építhetnek saját márkanevet, de a márkanév érdekei nem kerülhetnek konfliktusba a stúdió márkanevével.
  3. A stúdióhoz beérkező munkák a stúdió belső, meghatározott szabályrendszere és a foglaltsági statisztika szerint, meghatározott jutalékért cserébe kerülnek leosztásra. Az így készített anyagok kizárólag a stúdióbrand-hez kapcsolhatóak.

  4. A fotográfus saját márkanevéhez beérkező munkákat egyénileg, saját hatáskörben végzi el, az így készített anyagok nem kapcsolhatóak a stúdióhoz. Az innen „lehulló” munkák (amelyeket a fotós nem tud elvégezni) elsődleges kedvezményezettjei a stúdió tagjai. A lehulló munkák a stúdióhoz kapcsolhatóak (a fotográfusé a döntés).

  5. Az ügyfelek a stúdión keresztül beérkezett munkák esetén (továbbiakban stúdiómunka) a stúdióval állnak szerződéses viszonyban, tehát minden munkáért a stúdió tartja a hátát.

  6. A fényképészek a stúdiómunkák esetén a stúdióval állnak szerződéses viszonyban és neki tartoznak elszámolással.

  7. A stúdiómunkák termékeinek gyártása egységes rendszerben történik.

  8. A külvilág felé zajló kommunikáció stúdió szintű és a belső szabályrendszerben foglaltak szerint zajlik.

Ez a modell egyszerre képes biztosítani ez egységes, magas és ellenőrzött minőséget, termékeket, helyes márka-kommunikációt.

Bár a működés erősen szabályozottnak tűnik, nem kell betojni. Az elvek megtöltése tartalommal mindannyiunk feladata, a munkát pedig úgy kell leosztanunk, hogy az elégedettséget hagyjon mindenkiben. Az árazást és jutalék mértékét szeretném úgy megállapítani – veletek együtt - hogy mindenkinek mocskosul megérje együtt dolgozni. Nem lehetetlen küldetés.

Belső szabályrendszer:

A belső szabályrendszert most csak elkezdem leírni, közösen fogjuk tartalommal megtölteni. A legtöbb, alább részletezett elvet az élet írta és igencsak fontosak, kérem nagyon komolyan venni őket.

Foglalási rend

A saját foglalásokat mindenki magának intézi, a NR-es foglalásokat a koordinátor, akihez az ajánlatkérések befutnak. A koordinátor elvileg akárki lehet, akit megbízunk ezzel a feladattal, de egyelőre én (Fekete Csaba) és Eszti látjuk el ezt a feladatot. Ennek nagyon egyszerű oka van, ez a munka sok-sok tapasztalatot kíván az ügyfélkezelés, kommunikáció és minden más területen. A koordinátornak képesnek kell lennie igen hamar reagálnia, több nyelven kommunikálnia szóban és írásban, ismernie kell az árképzési elveket, kompetenciát kell mutatnia, amikor árengedményre, alkudozásra van szükség stb.

Mindenki a teherbírásának, saját ügyfélkörének és habitusának megfelelő mennyiséget dolgozik. Ha van szabadidőd és ügyfeleid, akik le akarnak foglalni egy szabad dátumra, akkor senkivel nem kell egyeztetned, csak bevezeted magad a közös foglalási táblázatba, megjelölve a munkát és a dátumot. Ezekre a dátumokra nem fogsz megbízést kapni a NR-től. Amennyiben van olyan dátumod, amelyre biztosan nem akarsz munkát, minél előbb vésd bele a táblázatba így:  SZABADSÁG! Ha a közös foglalási táblában egy dátum nincs foglaltnak, vagy "szabadság"-nak megjelölve, akkor a koordinátornak joga van befoglalnia a stabad fotóst. Ha a munka nem magyarországra szól, akkor ez a foglalás nem automatikus, konzultáció előzi meg. A saját érdekedben gyakran ellenőrizd a táblázatot! Ha úgy látod, hogy egy lefoglalt dátumodon mégsem tudsz rendelkezésre állni, akkor azonnal jelezz, hogy megoldást találjunk. Előre szólok, hogy igen nyomós indok esetén módosítunk foglalásokat, mert ezeket a legnehezebb keresztülverni az ügyfeleken. Ilyen nyomós indok lehet az elhalálozásod, ha vélhetően gyermeket szülsz azon a napon vagy nyilvánvalóan munkaképtelen leszel ugyanezen okból, ha téged kért fel a NASA a következő Mars-expedíció vezetésére, ha lottóötöst nyertél és végleg Balira költözöl. Szóval fontold meg, milyen dátumokat hagysz üresen a naptáradban...

A NR minden tagja az alábbi priorítási sorrendben foglalódik le:

a. A fotós saját fizetős foglalásai, ha azokat nem viszi be a közös brand-be. Ha ilyen foglalás érkezik, értesíti a koordinátort (ez jelenleg én vagyok és néha Eszti), hogy ő már elkelt egy adott dátumra. Ha a munkát (megkeresést) bevitte a brand-be, akkor a foglalást a koordinátor végzi és ő értesíti a fotóst foglalásról.

b. A koordinátor által befogadott fizetős foglalások. Ha ilyen érkezik, értesíti a fotográfust, hogy a dátuma foglalt.

c. Egymás befoglalásai fizetős társfotográfusi és egyéb munkakörökbe.

d. Egyéb, nonprofit foglalások.

Gondolom ti sem tartjátok Isten ellen valónak, ha én a fizetős foglalásokat preferálom, hisz nektek is ez az érdeketek. Ezért aztán ragaszkodnék ahhoz, hogy a saját foglalásokon kívül senki ne kezelje a többiek foglalásait, senki ne adjon el és foglaljon le senkit a koordinátorral való egyeztetés nélkül.

Kommunikációs elvek, útvonalak, integritás

  1. A megbízás forrása és a kapcsolati tőke szent. Az a főnök és további kedvezményezett, aki a megbízást hozza. Ha ez a stúdió, akkor megbízást végző fotográfus nem önmagát, hanem a stúdiót képviseli. A megbízás révén kialakult további ügyfél-kommunikáció a forráshoz átirányítandó. Lefordítom: egy stúdió által végzett munka a stúdió számára hozza a további megbízásokat, abban az esetben is, ha a két esküvőt ugyanaz a fotós fotózza. Ugyanez érvényes abban az esetben, ha a megbízás valamelyik személyes brand-ből jött.

  2. Szociális hálózatok. A fentiekből egyenesen következik, hogy egy munka kapcsán keletkező szociális hálózati kapcsolatokat a munka vezetője kezeli.  Lefordítom magyarra: ha te vagy a főnök, akkor nálad landolnak a munka kapcsán keletkező facebook-kontaktok. Ha nem te vagy a főnök, akkor nem jelölöd be facebook-on a menyasszonyt, vőlegényt, ángyot, keresztapát és a pultnál álldogáló örömlányt. Nem adsz névjegyet. Nem küldesz ígérsz és küldesz képeket, ha kérnek ilyent, akkor a vezető fotográfusnak jelzel.
  3. Portfólió-építés, képi kommunikáció. Ha egy munkára többen mentek, az jogosult a képek felhasználásáról rendelkezni, aki a megbízást hozta. Kérek azonban mindenkit az együttműködő, baráti attitűd megtartására. Hosszú távon mindenki profitál ebből.

  4. A stúdió marketingjéért felelős személyek külön egyeztetés nélkül felhasználhatják a stúdió megbízásaiból keletkező képanyagokat a közös weboldalon és a stúdió facebook-oldalán, bárki legyen is a készítő.

  5. A társ-szolgáltatókkal való kommunikációra vonatkozó szabályok: minden társ-szolgáltató más eset. Vannak remek kollégák és nem remek kollégák. Egyesekkel nyílt kártyákkal játszunk, másokkal nem működünk együtt. Ha nem tudod, kivel van dolgod, konzultálj, abból nem lehet baj.

Munkavégzés

  1. Felelősségi lánc: Ha több fotós dolgozik ugyanazon projektben, akkor mindig van vezető, egyszemélyes felelős. Az a főnök, aki a munkát hozta, aki az ügyfelekkel tárgyalt. Kérek mindenkit ennek nagyon katonás értelmezésére. A felelősöket kérem az érett, megfontolt, empatikus kommunikációra, a végrehajtókat pedig arra, hogy a kéréseket ne megfontolandó elemként értelmezzék, hanem azonnal végrehajtandó utasításként. Ne feledjük, nagyon könnyen találja magát beosztotti pozícióban az, aki múlt héten még utasításokat osztogatott. (jelzem, magam is többször voltam beosztott az utóbbi időkben ..és hallatlanul élveztem, hogy csak végrehajtó voltam).

  2. Utómunka: Az felel az utómunkáért, aki a megbízást hozta.

Költségmegosztás

A brand-ek üzemeltetése rengeteg pénzbe kerül. Sorolom azokat a tételeket, amelyek mindenki számára terhet jelentenek:

  1. Tárhely bérlet
  2. Domain-név éves díja
  3. Fizetős wordpress-modulok díjai (főleg a biztonságra és a backup-ra költünk, néha nem keveset)
  4. Social marketing (fb,pinterest) havi díjai, külsős szakemberrel csináltatjuk
  5. SEO, külsős szakemberrel csináltatjuk
  6. Fb-hirdetések díjai
  7. Vimeo éves díj
  8. Smugmug éves díj
  9. Közös használatú szoftverek díjai

Éves szinten a kiadások eddig 4-600e Ft-os tételt jelentettek az éppen aktuális feladatok szerint. A jövőben ezeket a költségeket szeretném úgy megosztani, hogy az éves bevételek arányában mindenki hozzájáruljon a költségekhez. Azaz, aki kétszer annyit keres a NR-ből, az kétszer akkora terhet vállaljon a díjakból.

A jutalékról - személyes attitűddel

Nem úgy tervezem a hátralévő életem, hogy a kollégáim halálra dolgozzák magukat, én pedig koktélt szürcsölve nézem közben a naplementét és a jutalékokból élek. Azonban azt szeretném, hogy a NR-be fektetett eszméletlen mennyiségű munkaóra némi munkadíjban manifesztálódjon. Nagyfiúk vagytok és bizonyára sejtitek, hogy egy jó brandbe kerülve rettenetes mennyiségű munkaórát, fejtörést, kétségbeesést, pénzt tudtok megspórolni. Vegyétek úgy, hogy a jutalékkal kifizetitek azt, amit nem nektek kell megcsinálni. A jutalék mértékét találjuk ki együtt, mert nekem ez nagyon nehéz pont. Engem az tenne boldoggá, ha a NR-ben dolgozva mindenki gennyesre keresné magát és boldog lenne attól, hogy együtt van a többiekkel.