Egyre gyakrabban fordulnak hozzánk pályakezdő fotográfusok, akik ki szeretnék próbálni magukat esküvői fényképészként. Legtöbbjük az induláskor felmerülő alapvető műszaki és módszertani kérdéseket teszik fel, mások kissé rámenősebbek és mellénk szegődnének egy időre. Ezt a bejegyzést nekik írom, hátha hasznosnak találják. (Minden ami alább olvasható az én magánvéleményemet tükrözi, lehet hogy nem, vagy csak részben igaz.)

Kedves leendő kolléga, először tisztában kell lenned azzal, mi az ami téged erre a pályára hajt. Kell a pénz a tanulmányokra és a megélhetésre? Szeretsz embereket fényképezni és kipróbálnád magad? Kíváncsi vagy? Szeretsz buliba járni?

Nos, az esküvői fényképezéssel ? elvileg ? elég sok pénzt lehet keresni. Ha ez az ami érdekel, akkor jó helyen kapisgálsz. Már csak azt kell elérned hogy más légy mint a többi tizenötezer aspiráns, aki majd felosztja maga közt a mintegy évi huszonöt-harmincezer hazai esküvőt. És itt kezdődnek a problémák.

Másnak kell lenned a többieknél.

Az egyik út a TESCO-vonal. Fotózz átlagosan vagy alatta, de másoknál olcsóbban. Vedd meg hozzá a belépő szintű tükörreflexes géped, egy-két olcsó objektívvel. Keress jól bevált pózokat az interneten, tanuld be őket és hat-nyolc óra munkával kereshetsz 20-30-40ezer Ft-ot. Ha szerencséd van, évente akár öt-hat esküvő is becsúszhat. Ha tapasztalatot szereztél, akkor tíz év múlva egyike lehetsz annak az ötezernek, akiknek mindig csurran-cseppen munka, legtöbbször az utolsó pillanatban. Sokat fogsz veszekedni az ügyfeleiddel, akik rájöttek mit is kaptak a pénzükért....

A másik út sokkal göröngyösebb. Legyél jobb mint az átlag. Ehhez először tanulj türelmesen és alázatosan. Keress magadnak tanítót és ne gondolj a pénzre. Ha kalandvágyó vagy, tanuld meg jól az angolt és menj külföldre. Először nem fogsz pénzt kapni a munkádért, vállalj ingyen esküvői fényképezést hogy összeszedd a saját portfóliód. Gyűjts felszerelésre. Csakis a lehető legjobbat válaszd, kompromisszum nélkül. Nehéz lesz de megéri. Lehet hogy öt év rámegy az életedből, de más leszel mint az átlag. Jobb leszel és tapasztaltabb. Lesznek majd képeid, beállításaid, ötleteid, amiket rólad másolnak a többiek. Egy nap majd meglepődsz hogy másolják vagy ellopják a képeid. Először bosszantani fog majd mulattatni. Ha akarod és bírod, évente negyven-ötven esküvőre is számíthatsz. Ha ügyes vagy, meg fogják fizetni a munkád, 3-4 ezer dolláros heti tiszteletdíjakért fogsz dolgozni és szívesen látnak majd - bárhol a világon.

Ennyit a perspektívákról és sorsokról.

Feltételezve hogy téged a második út érdekel, az alábbiakat javaslom átgondolni legelőször:

  1. Óriási felelősséget veszel a nyakadba. A megrendelőidtől az esküvő elképesztően sok erőfeszítést és áldozatot követelt. Rettenetes mennyiségű pénzt és időt öltek bele hogy az a nap életük egyik, ha nem a legnagyobb csúcspontja legyen. TE vagy az a személy, akinek az a megtiszteltetés jutott, hogy beszámolj erről másoknak és az utókornak. Minden kulcsmomentumnál OTT KELL LENNED és NEM HIBÁZHATSZ. Nem fogyhat ki a film, nem telhet be a memóriakártya, nem dögölhet be a vaku, nem mehet tönkre a géped. Legtöbbször egy-két másodperced van hogy értékelhető felvételeket készíts, mindezt gondolkodás és hezitálás nélkül. Ha nem teszed, egy egész esküvőt tehetsz tönkre, nem lesznek emlékek mindennél fontosabb pillanatokról. Felkészültnek érzed magad?

  1. Képesnek kell lenned feltétel nélkül szeretni az embereket akik megtiszteltek bizalmukkal. Az igazán jó portrékhoz szeretet és bizalom kell. Ha a menyasszonyt fotózod, akkor a vőlegény szemével kell őt látnod, gyönyörűnek és kívánatosnak, élete legszebb pillanatában. Tudnia, éreznie kell hogy tetszik neked és ? cseppet sem mellékesen- nem árt ha tényleg így érzed és érezteted vele. Ez empátia és érzelmi rugalmasság kérdése, ha úgy tetszik egyéni adottságoké. Ha erre képtelen vagy, akkor lehet hogy el kell gondolkodnod valami más szakmáról. Ha szépen akarsz menyasszonyt fotózni, akkor a legjobb ha néhány percig szerelmes vagy belé , na persze a szó legplátóibb és átvitt értelmében. Ez bizony elég erős érzelmi igénybevételt jelent. Mit gondolsz, elég erős vagy hozzá? (A fenti gondolatmenetet egyébként nem én találtam ki, csak idéztem valakit, akinek a véleményére mindenkinél többet adok. Joe Buissink-nak hívják és a világ talán legnagyobb esküvői fotósáról van szó....)

  1. Sok pénzre lesz szükséged. Akár filmes, akár digitális technikát választasz, szükséged lesz legalább két csúcskategóriájú vázra (pl. Canon 1D-sorozat), nagy fényerejű és/vagy stabilizált objektívekre mivel nagyon változatos körülmények közt kell majd dolgoznod. Én a Canon-vonalat ismerem, de Nikon-ban, Pentax-ban és Leica-ban is vannak hasonlóak.

    A vázban nincs kompromisszum ha ipari mennyiségben fotózol. Évi 60-80 ezer expozíciót csak komoly gépek bírnak ki huzamosan. És akkor még nem beszéltünk az AF-sebességről ill. a fénymérési zónák számáról. (Persze minden géppel lehet jó felvételekt készíteni, de pl. Canon-ban csak az 1D-sorozatú vázakkal lehet hatékonyan dolgozni.)

    Canon-ban így néz ki a minimális, de már elégséges objektívpark (véleményem szerint): 17-40/4L,24-105/4L IS,70-200/2.8L IS vagy 70-200/4L IS. Portrék készítéséhez szinte elengedhetetlen egy-két jó fix: 135/2L és/vagy 85/1.2L esetleg helyette 85/1,8. Egyéni izlés kérdése, de létezik egy fényképészeti irányzat, úgy hívják shooting at available light (valahogy így fordítanám le: fényképezés rendelkezésre álló fényben. Azért nem természetes fényt írok, mert a technika mesterséges fényben is használható). Ha nem szereted a vakut, akkor az alábbiak közül legalább egyre szükséged lesz: 24/1,4L vagy 35/1,4L esetleg 50/1,2L ill. 50/1,4. Kellenek persze vakuk, derítők esetleg néhány szűrő, táskák, és sok más apróság.Ha nem számoljuk a számítógépes vagy laborhátteret, akkor a professzionális alapfelszerelés értéke meghaladhatja a 3,5 ? 4m Ft-ot.

    Ekkora összeget csak nagyon komoly munkával tudsz visszatermelni, évi 30-40 jól megfizetett munka mellett sem egy szezon kell majd hogy megérje. Rászánsz ennyit?

  1. Sok idődbe fog kerülni. Ha komolyan veszed az esküvői fotózást, akkor tudnod kell hogy az igazi munka másnap kezdődik. Válogatnod kell és elvégezned az utómunkálatokat. Ha egyedül vagy, akkor másodállásban nem fogod bírni minden hétvégén való fotózást. Ha mégis megpróbálod, akkor a kidolgozást hanyagolod el, a minőségből engedsz és letérsz a helyes útról. Főállásban kell csinálni. Kész vagy rá?

 

Sikerült kételyeket ébresztenem benned?

Ha igen, akkor lehet hogy jó úton jársz. Talán lesz belőled valaki.

1 Comments
  1. Greg
    2008. szeptember 10. szerda -

    Hello! Pár napja olvasgatom a weboldalad és csodálatosak a képeid, illetve a lelkesedésed amivel dolgozol. Én lelkes amatőr vagyok, és ritkán csinálok esküvőt, azt is barátoknak. Leginkább társadalmi összejöveteleken fotózok. Egy leharcolt öreg, kiszolgált 20D-vel. Sajnos oregecske mar, es erzem a hatarait is. Most szeretném lecserélni, és szemezgetek egy 1D mark III-al. Azt is érzem, hogy egy váz nem váz... Van egy 24-70L f2.8-as obim, amit nagyon szeretek, illetve egy sigma 70-200 f 2.8-as, amit eladni tervezek, mert annyira nem szeretem. illetve egy 50 f1.4. Irod a minimum objektiv parkot, de ezt erzem, hogy tenyleg minimum. Megkerdezhetem Te mivel fotozol? Neked mid van? Akar maganban is tudsz valaszolni a mail cimemre, megtisztelnel vele. Elore is koszonom, Greg

Leave a Comment