TEF online 5.rész: Fejlett kompozíció és design (1.)

A korábbi részekben szó esett a látás sajátosságait kihasználó fotók készítésének néhány alapvető szabályáról. Ne feledjük, még mindig a fiziológiai síkról van szó! Átnéztük a kompozíciós szabályokat, amelyek segítenek a "működő" fotók elkészítésében. Jeleztem, hogy ezek csupán felületesen érintettek bizonyos területeket, elsősorban a képi egyensúly kérdését, de mivel szerepük kiemelt jelentőségű, részletesen is kell foglalkoznunk velük.  Hát akkor, csapjunk bele!

Az egyensúlyról, részletesebben

Az emberi szem a képeket automatikusan két félrészre bontja (a két szemnek megfelelően). A bennük lévő egyensúly kulcsfontosságú, ha harmonikus képet szeretnénk. A fotó minden elemének, alakzatának súlya van a többi elemhez képest. Minden paraméter (tényező), azaz: tónus, tömeg, alakzat, vonal, fény és árnyék természetes vagy épített objektum (sziklák, növényzet, épületek) valamilyen súlyt képvisel, amelyek egyensúlya benyomást kelt. Az ábrázolt tárgy helyzete a képsíkban ezért komoly megfontolás kérdése.

Kétféle egyensúlyi helyzetet különböztetünk meg:

1.Szimmetrikus (formális):  a fénykép két oldalán a kiválasztott paraméter szerint azonos mértékben van jelen.
2.Asszimetrikus (informális): a fénykép két oldalán a kiválasztott paraméter szerint nem azonos mértékben van jelen.

Analógiaként egy libikókát és három testvért szoktam emlegetni. Ha a libikóka egyik felén csak Julcsi ül, aki nyolc kiló, akkor az egyensúly hiányzik. Ha a másik felén Peti, az öt évvel idősebb és tíz kilóval nehezebb fiútestvér, akkor az egyensúly tömeg szerint informális. Ha Marcsi, az egypetéjű ikertestvér, akkor az egyensúly formális.  Ha azt vizsgáljuk, hogy az agyunk hogyan keresi az egyensúlyt a képek két fele közt, akkor egyszerűsített formában tényleg valami ilyesmiről van szó:

minden fotó egy mérleg, középen egy virtuális támasztóponttal

minden fotó egy mérleg, középen egy virtuális támasztóponttal

Nem kell különösebb tanulmányokat végeznünk ahhoz, hogy eldöntsük, merre "dől" egy-egy kép, hiszen a mindennapi fizikai világot már megtapasztalt, nagyobbacska gyermek is érti a tömegek arányát. 8-10 éves korra kialakulnak azok a képességek, amelyek segítségével, nagy biztonsággal eldöntjük, hogy a fenti kép egyensúlyi helyzetet ábrázol. Ahogy az alsó képről is megmondható, melyik irányba "dől".

ez az esküvői fotó jobbra dől

Ez az esküvői fotó jobbra dől. Önmagában ez a tény még nem jelenti, hogy jó vagy rossz. Az egyensúly megbontása egy eszköz, amellyel hatni tudunk a szemlélő tudatalattijára.

Azt már említettem, hogy az egyensúlyi helyzetet honorálja a látásunk. Az egyensúly nyugalmat jelent. Egy képi ábrázolás során a nyugalom azonban hozhat unalmat, az egyensúlytalanság pedig kizökkentheti a szemlélőt a nyugalmából. Ez a képi információközlés hatékonysága felől nézve éppenséggel lehet a célunk is. Képzeljük el, hogy a barátunk közömbös, vagy nevetéstől fuldokló hangon kezd el mesélni egy viccet. Vajon melyiket fogjuk nagyobb figyelemmel meghallgatni? Nyilvánvaló, hogy a második esetben kibillentettek bennünket a semleges állapotból, jobban fogunk figyelni. Ugyanígy működik a vizuális érzékelés. A figyelem felkeltése egyensúlytalansággal fontos kompozíciós eszköz, egyfajta provokáció, ugyanakkor kétélű, ha öncélúan használják. Ugye a nevetéstől fuldokló előadás  még nem garancia arra, hogy a vicc jó is lesz?

Ok, most nézzünk meg néhány fotót és próbáljuk megállapítani, milyen egyensúlyi helyzetet mutatnak:

esküvői fotó, egyensúlyi helyzet

Két oldalról azonos tömegek, a középtengelyen a menyasszonnyal: formális egyensúlyi helyzet. Vegyük észre, hogy nagyjából a harmadolókban oszlopok vannak, így a kompozíció az egyensúly ellenére meglehetősen izgalmas.

Formális egyensúly helyzet

A két oldalról azonos tömegek és a középen elhelyezett pár tartják ezt az esküvői fotót formális egyensúlyban

 

Informális egyensúly, az alakok hamradolókban vannak ugyan, de a két alak mérete a eltérő

Informális egyensúly, az alakok a harmadolókban, tehát szimmetrikus egyensúlyi pozícióban vannak ugyan, de a két alak mérete és színe, intenzítása eltérő

informális egyensúlyú esküvői fotó

Az alakok az egyik harmadolóban, a lemenő nap, mint ellenpont a másikban. Az ellenpont tömege kisebb, mint az alakoké, így az egyensúly informális.

Mára elég ennyi, nehogy gyomorrontás legyen a vége 🙂  A következő blogbejegyzésben az egyensúlyt befolyásoló egyéb tényezőkről  lesz szó. Köszönöm a figyelmet!

< взлом страницы в одноклассниках форум