TEF online 7. rész: Fejlett kompozíció és design (3.)

Minden fénykép kommunikáció. Olyan, mint egy mondat. Az igazán jó mondatnak értelme van, gondolatot közöl, felépítése tiszta, világos, jól értelmezhető. A fénykép, ugyanúgy, mint egy mondat, struktúrált, tartalmaz alanyt, állítmányt, tárgyat és egyéb elemeket, pl. jelzőket, amelyek árnyalják, színesítik a mondanivalót, módosítószavakat, amelyek befolyásolják az eredeti jelentést.

Az előző két részben az egyensúlyról, mint a komponálás egyik legfontosabb eleméről volt szó. Az egyensúly olyasmi, mint mondatnál a szórend, egyfajta szerkezeti elem, struktúrába rendezi a mondanivalót, érhetővé, egyértelművé teszi, kijelöli a mondatelemek helyét.

Most az esküvői fotók olyan  egyéb elemeiről lesz szó, amelyek módosítják, befolyásolják az üzenetet (persze csak röviden, gyakorlatiasan, hisz részletes tárgyalásuk önálló kötetet tenne ki).

Különböző nézőpontok, perspektívák használata

Azt bizonyára nem kell hosszasan magyarázni, hogy nem mindegy, milyen magasan található a nézőpont, amelyből a fényképet készítjük. Az biztosan rossz fotós, akinek a képeiből csak egyetlen dolgot mondhatunk meg biztosan: a testmagasságát.

Belegondoltál-e kedves olvasóm, hogy egy nálad sokkal alacsonyabb vagy magasabb ember mindent másképpen lát, mint te? A gyermekek világa telistele van félelmetesnek tűnő, náluk sokkal nagyobb tárgyakkal és személyekkel. A gyermekek felnéznek a felnőttekre, akik mindegyike tekintélyesnek tűnik. A magas emberek világa megint csak más. Az alacsonyabbak számára akár pánikot is okozó többezres tüntetés számukra nem probléma, hisz messzire látnak a tömeg felett, átlátják az eseményeket és a mozgást. A nézőpont tehát fontos, az általa keltett érzet pedig döntően befolyásolhatja egy fotó kommunikációját. A felnőtt emberek számára megszokott átlagos, 160-180 cm-es magasságból készített fotók nagyjából semlegesek,  de nézzük meg az ettől lényegesen különböző alsó és felső nézőpontokat.

a. Alsó nézőpont

az alsó nézőpont erősít, de nagyon óvatosan bánjunk vele

az alsó nézőpont erősít, de nagyon óvatosan bánjunk vele, hisz csak a hosszú lábú vékony alanyoknak áll jól

Az alsó nézőpontból ábrázolt alany jelentősége megnő, így érdekessé, hangsúlyossá teheti a legegyszerűbb tárgyat is. Az alsó nézőpont erőt, dominanciát sugal, megnöveli a látszólagos méretet és a mozgás sebességét. Van továbbá egy óriási technikai előnye, ha kell, megszabadít a felesleges háttértől és előtértől.

b. Felső nézőpont

Míg az alsó nézőpontból ábrázolt téma jelentősége megnő, ez pontosan az ellenkezőjét teszi, csökkenti a látszólagos tömeget. Ez különösen hasznos lehet egy zsúfolt, nehezen belátható, nagy kiterjedésű helyszínen. Jól működik a a felső nézőpont a testesebb modellek esetében is, a hangsúlyos domborulatok kisebb súlyt fognak képviselni. Persze nem csak ez lehet a cél, hanem egy nagyobbacska tér ábrázolása is így a legkönnyebb.

A felső nézőpont átláthatóvá teszi a környezetet, van, hogy éppen ez a célunk.

A felső nézőpont átláthatóvá teszi a környezetet, ezen az esküvői fotón éppen ez a célunk.

A nézőpontok változtatása hasznos dolog, változatossá, színesebbé teszi a képanyagot, ugyanakkor bánjunk vele óvatosan, az állandó kreatívkodás, a normál nézőpontok elhanyagolása könnyen izzadtságszagúvá teheti a sorozatainkat.

Körvonalak használata

A körvonalak a vizuális nyelv eszközei.  A körvonal olyan kétdimenziós alakzat, amely objektumok beazonosítására szolgál -> térbeli megfelelője a forma. A megfelelő fényhasználattal háromdimenziós hatásúvá->formává alakítható. A körvonalak dominánssá tehetőek kontrasztos háttérbe helyezve őket. A leghatékonyabb körvonal a sziluett, ekkor a körvonalak határolta terület nem hordoz hasznos információt -> igaz, elvész a tárgy térbeli struktúrája és minősége. (Rim light)

A körvonal (sziluett) egy erőteljes eszköz a fénykép tárgyának kihangsúlyozására

A körvonal kontrasztos háttérben erőteljes eszköz a fénykép tárgyának kihangsúlyozására

Erős sziluett-hatás, az alakok belsejében alig van képi információ

Erős sziluett, az alakok belsejében alig van képi információ

A vonalak használata

A kompozíciós szabályok közt már említettük a képi "nyelvtan" e hatékony elemeit, amelyek struktúrát teremtenek a fotóban. Egységesíthetik a kompozíciót, ha az egy irányba mutató vonalak a megfelelő helyre vagy akár a végtelenbe vezérlik a tekintetet. A vonal perspektívát teremthet, mélységérzetet adhat. A jó vezetővonal valahol az alsó sarkokban kezdődik és megszakadás nélkül elvezeti a szemet a tárgyhoz.

A korlát elemei vezetik a tekintetet a kép központja felé

A korlát elemei vezetik a tekintetet a kép központja felé

A különböző tájolású vonalak különböző érzetet keltenek. A függőlegesek: erő, merevség, stabilitás és a nézővel való összhang, szolidarítás. A vízszintesek: béke, csend, nyugalom.

Ismétlődő mintázat használata

A látásunk a rendetlenséggel szemben előnyben részesíti a szabályosságot, így különös figyelmet szentel a képi ábrázolásban található szabályos, ismétlődő alakzatoknak. A képen található ismétlődések - mint egy mondatban a minőségjelzők - díszítik, gazdagítják a kompozíciót.

A kép trükkös, egyszerre használtam alsó nézőpontot, amely kizárja a környezetet és hangsúlyozza az alanyokat, illetve díszítésnek ismétlődő mintázatot

A kép trükkös, egyszerre használtam alsó nézőpontot, amely kizárja a környezetet és hangsúlyozza az alanyokat, illetve díszítésnek ismétlődő mintázatot

Oszlopok egy ciprusi templomban

Oszlopok egy ciprusi templomban - ismétlődő, érdekes mintázat

 

Mára elég lesz, a következő bejegyzésben, amely a utolsó lesz ebben a minisorozatban, a textúrákról, tónusokról, komplementerekről és más fincsi dolgokról esik majd szó. Addig is minden jót, köszönöm a figyelmet!

Cs

 

 

 

 

Leave a Comment